Fett, eller rättare sagt mängden fett har alltid varit ett hett ämne som ständigt diskuteras i hälsomagasin, på TV och online. Detta har fört med sig en fettfobi som bland annat resulterar i fettfria livsmedel och drastiska bantningskurer. Det som vi dock ofta glömmer är att fett är livsnödviktigt för vår överlevnad, i rätt mängd. Den stora, viktiga summeringen är att fett inte ska lagras i för stora volymer, utan istället användas som bränsle i våra kroppar.

Fettets viktiga uppgifter

Vi behöver fett för en hel rad livsviktiga kroppsfunktioner. Vårt fett fungerar som en viktig energidepå, och står för produktionen av många betydelsefulla proteiner och enzymer som bland annat hjälper till att regler sockeromsättningen och vårt blodtryck. Fettvävnaden styr även över 600 av våra viktigaste hormoner. Ett av dessa som dessutom reglerar vår aptit är leptin. När våra leptinnivåer är i fas har vi ett hälsosamt förhållande till aptit och mättnadskänslor. Fettet fungerar även som värmeisolering och skyddar våra inre organ. Det ser till att våra celler fungerar och gör att fettlösliga vitaminer som A, D, E och K kan tas upp av kroppen.

Majoriteten av vår hjärna är dessutom uppbyggd av fett, och om vi inte får det fett vi behöver kan det vara svårare för kroppen att producera nya hjärnceller under nattens vilotimmar. Rätt sorts fett ger även resultat på utsidan. Det ger lyster och styrka till huden och hjälper bland annat våra hudceller att ta upp fukt och hålla huden smidig. Det hjälper även till att hålla immunförsvaret på topp med bland annat Omega-3 och enkelomättat fett som dessutom gör att vi står emot olika inflammationer bättre.

Rätt fett

Så fett är alltså bra för oss? Och finns det skillnad mellan fetterna? Svaret är ja på båda frågorna. Om man ser till vårt energiintag är det viktigt att komma ihåg att fett är otroligt energirikt. Man brukar rekommendera att en tredjedel av vårt dagliga energiintag bör komma från fett. Ett gram fett innehåller hela 9 kcal vilket är dubbelt så mycket som ett gram protein eller kolhydrater. Med detta perspektiv kan man lätt förstå varför det är enklare att få i sig för mycket fett, och lägga på sig några extrakilo via fettrik kost.

Det är även viktigt att skilja mellan fett och fett. Triglycerider är det vanligaste fettet i både vår kost och i våra kroppar, och består till största delen av fettsyror. Dessa fettsyror bygger i sin tur upp olika sorters fetter. Vi har nog alla hört talas om mättat, enkelomättat och fleromättat fett. De flesta av oss skulle må bra av att generellt dra ner på det mättade fettet och istället och öka vårt intag av det fleromättade och enkelomättade fettet. Dessa fetter är bra för våra kroppar och kan hittas i bland annat nötter, fisk, och olivolja. Det är och andra sidan i det mättade fettet vi finner det omdebatterade kolesterolet. Det kolesterol som kroppen själv producerar är generellt dock ofarligt och behövs för att vi ska kunna tillverka vitamin D och en rad andra viktiga hormoner.

Vad händer om vi får i oss för lite fett?

Det är alltså enkelt att se att vi behöver fett i rätt mängd och av rätt sort. För mycket fett kan leda till övervikt och en hel rad hälsobesvär. Men vad händer istället om vi får i oss för lite fett? Eftersom fettet hjälper oss att ta till oss nödvändiga vitaminer är just vitaminbrist ett tecken på att vi inte får i oss den mängd fett vi behöver. Detta kan leda till att vi får torr och glanslös hy, torrt hår som lätt trillar av och torra ögon. Eftersom fett är en viktig del av vår förbränning kan vi också känna oss konstant trötta, trögtänkta och deprimerade. Eftersom fettvävnaden sköter mycket av vår hormonella verksamhet kan diverse hormonrelaterade problem uppstå. Det kan även föra med sig att våra hungerkänslor rubbas.

Det tidigare nämnda hormonet leptin kallas ibland för ”mättnadshormonet”. Det utsöndras främst av fettcellerna och har som huvudfunktion att berätta för hjärnan när vi har tillräckligt med fett lagrat, att vi inte behöver äta mer utan istället bränna fett. Detta fascinerande system har utvecklats som en evolutionär funktion för att skapa balans mellan att äta för mycket och bli överviktig och att äta för lite och svälta. Ett vanligt fenomen hos överviktiga personer är leptinresistens, vilket i princip beror på att systemet som ska signalera mättnad till hjärnan inte fungerar. Kroppen tror då att det istället råder svält och minskar energiförbrukningsnivån och skickar ut hungersignaler. Men vad händer då när vi minskar i vikt? Eftersom fettcellerna producerar leptin i proportion till deras storlek, kommer mängden leptin i kroppen också att minska under en diet. Detta signalerar till kroppen att minska ämnesomsättningen och aktivitetsnivån för att spara energi. Detta kan ligga bakom det faktum att många personer faktiskt går ner i vikt i ett första stadie för att sedan gå upp igen.

Med hjälp av Omnihealth får du ett helhetsperspektiv och inblick i hur du bäst kan uppnå en hållbar relation till fett. Omnihealths laser erbjuder en snabb och effektiv behandling för tömning av fettcellerna, utan att på något vis skada dem och utgör en del av en synsätt som hjälper dig komma i fas med din kropp.

Källor:

https://aktivtraning.se/nyttig-mat/kostrad/10-bra-skal-darfor-behover-vi-fett

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/fett

https://www.huffingtonpost.com.au/2017/11/19/9-signs-youre-not-eating-enough-fat_a_23279029

Vad är leptin?