Sover du för lite under natten är det en större chans att du enklare går upp i vikt. Idag har runt 30% av befolkningen olika typer av sömnproblem, vilket också skapar problem med övervikt. Som tur är finns det lösningar!

Metabolism är kroppens energi som vi behöver för att vi ska fungera aktivt under hela dagen. Sover du inte tillräckligt länge, finns det många faktorer som gör att du kan gå upp i vikt. Det kan t.ex. skapa ett godissug eller sug efter livsmedel som ger snabb energi, men som också får dig att gå upp i vikt. Är du trött är det större chans att du stannar hemma och då får du inte heller tillräckligt med fysisk aktivitet som behövs för att hålla sig frisk.

Sover du för lite saktas din metabolism ner, samtidigt som kortisolproduktionen i din kropp ökar. Att sova mellan 7 till 9 timmar per dygn är det absolut bästa. Här kommer 5 tips på hur du kan förbättra din sömn och som samtidigt påverkar din metabolism:

1 – Ät inte precis innan läggdags
Matsmältningsprocessen saktas ner vid kvällstid och äter du middag, för att sedan några timmar senare gå till sömns, kommer din kropp samla på sig fett som annars hade förbränts innan du lägger dig i sängen. Rekommendationer säger att du inte bör äta något minst 2 timmar innan går till sovrummet.

2 – Tänk på vad du äter på kvällen
Det finns viss mat som din matsmältning kommer ha svårare att förbränna, speciellt under kvällstid eftersom den inte är lika aktiv då. Kryddig mat, t.ex. chili eller liknande kryddor kan skapa problem med matsmältningen och kan då ha en påverkan på din sömnkvalité. Kryddig mat är därför mycket bättre att äta under dagen!

Något som också bör undvikas är kolhydrater. Meningen med kolhydrater är att ge kroppen energi – något som du inte direkt behöver när det är kväll. Det finns dessutom mycket socker i kolhydrater som bör brännas bort så fort som möjligt. När vi ändå pratar om socker, sötsaker som t.ex. efterrätter med grädde och socker eller godis, är inte heller bra att äta vid kvällstid då kroppen inte hinner bränna bort kalorierna. Dessutom är kroppens känslighet för insulin väldigt låg kvällstid (efter mörkrets infall) vilket förtydligar att vi ska undvika kolhydrater kvällstid.

3 – Hoppa inte över middagen helt, ät den som ett “fattighjon”
Att hoppa över din middag helt och hållet är inte heller hälsosamt, då det kan sakta ned din metabolism och när du väl ska äta nästa gång kommer du vara ännu hungrigare. Hoppar du över en måltid kan fett ackumuleras och muskler förloras. Därför är det alltid fortfarande viktigt att äta middag, men hålla den liten.

“Eat Breakfast Like a King, Lunch Like a Prince, and Dinner Like a Pauper”

Din kropp behöver mat för att förbränna energi och fett, men finns det inget att bränna bort kommer kroppen istället fokusera på dina muskler. Ditt fett är viktigare att behålla eftersom du inte får i sig den mat som behövs, vilket betyder att din kropp ser till att behålla det extra fettet – för att helt enkelt skydda dig eftersom det skyddar dina inre organ.

4 – Undvik kaffe (koffein) och alkohol
Både kaffe och alkohol påverkar din kropp och din sömn negativt. Båda dryckerna innehåller kalorier och koffein – något som ger dig energi och eftersom du ska sova kommer det förstöra dygnsrytmen.

Detta leder därefter till sämre sömn och nedsaktad metabolism. Ett glas vatten, te eller varm mjölk kan också hjälpa kroppen att lugna ned sig efter en lång och stressig dag.

5 – Tänk på vilken tid du somnar
När du går och lägger dig för sent på natten kämpar du mot kroppens naturliga sömnsystem för att ha ett balanserat sömnmönster. Eftersom du varit vaken längre och därmed gjort av med mer kalorier, kommer kroppen vara hungrigare tidigt på morgonen. Det kommer betyder också att du kommer äter mer på morgonen eftersom du är hungrigare, vilket ökar ditt kaloriintag.

Din dator, surfplatta och mobiltelefon sänder ut radiovågor och ett blått ljus – detta kan påverka dygnsrytmen vilket i sin tur kan påverka din kroppsvikt. Det rekommenderas att man lägger ifrån sig sina tekniska prylar minst två timmar innan sängdags och lägger mobiltelefonen i ett annat rum. Att lyssna på musik, en ljudbok eller läsa en bok kommer få din hjärna att enklare och snabbare koppla av. Har du svårt att somna kan även meditation eller yoga hjälpa kroppen att balansera sig.

Det finns givetvis mer tips och alternativ du kan vidta för att förbättra din sömn och därmed din metabolism. Skulle du ha sömnproblem finns det olika thésorter och örter som kan hjälpa dig att lugna ned nervsystemet, så att du enklare kan somna tidigare på kvällen. Meditation kan också hjälpa när man har problem att somna. Är det dock något som verkligen påverkar din vardag bör du alltid ta kontakt med en legitimerad läkare och se om det finns annan hjälp.