Att bli av med graviditetskilon är det många som önskar efter att ha varit gravida. Alla som någonsin har varit gravida vet att man efter förlossningen har kvar en del överblivet fett från graviditeten. Detta är så kallade graviditetskilon som är en helt naturlig följd av en graviditet. När man är gravid äter man ju inte bara för att hålla igång sin egen kropp, utan även för att ett nytt liv ska kunna utvecklas!

Graviditetskilon och överdriven viktökning

Graviditetskilon är en naturlig följd av graviditet och beror till största del på att intaget av energi i form av kost är större än energiförbrukningen. Det är nödvändigt att öka sin kaloriförbrukning vid graviditet eftersom utvecklingen av ett foster till ett nytt liv kräver en hel del energi liksom utvecklingen av moderkakan. Den viktuppgång som uppkommer vid en graviditet beror på följande faktorer:

  • Vikten hos fostret
  • Moderkakan
  • Fostervatten
  • Bröstvävnad
  • Blod
  • Förstoring av livmodern
  • Extra fettlager

Idag är det dessvärre vanligt att kvinnor överstiger rekommenderad viktökning vid graviditet, vilket kan leda till flertalet komplikationer som till exempel behov av kejsarsnitt eller övervikt hos den nyfödde. Det positiva är att prenatala vårdgivare kan ge kvinnor flertalet verktyg vid mördravårdsbesök som kan vara behjälpliga för att bibehålla en hälsosam viktökning. Dessutom har flertalet studier belyst att en hälsosam kost och regelbunden träning under graviditet minskar risken för överdriven viktökning och ett hälsosamt barn.

Vad som anses vara en hälsosam viktökning vid graviditet, varierar beroende på kvinnans BMI och vikt innan graviditeten. Kvinnor med fetma (BMI>30) rekommenderas att gå upp mellan 5-9 kg under graviditeten, medan kvinnor med normal vikt (BMI: 18,5-25) rekommenderas att gå upp mellan 11,5-16 kg. Vid ett BMI mellan 25–29,9 rekommenderas istället en viktuppgång på 7–11,5 kg.

Hur du kan bli av med graviditetskilon

Oavsett om du lyckas hålla en optimal viktuppgång vid graviditet, kommer du naturligt att lägga på dig några extra så kallade graviditetskilon efter en graviditet. Det är dock viktigt att bli av med dessa överblivna kilon efter graviditeten eftersom de annars kan leda till bland annat ökad risk för övervikt, ökad risk för diabetes eller ökad risk för hjärtsjukdom – det metabola syndomet. Lyckligtvis nog finns det bra metoder för att effektivt bli av med dessa extra kilon och nedan följer några av dessa:

Undvik kraschdieter: Kraschdieter såsom VLCD innebär dieter som är väldigt låga på kalorier och ska hjälpa dig att förlora vikt snabbt. Risken är stor att det blir en jojoeffekt där vikten ökar igen efter att dieten avslutas. Efter graviditet behöver du dock bra näring för återhämtning och dessutom fler kalorier än normalt till följd av amning. Satsa istället på en hälsosam viktnedgång med en kaloriminskning på 500 kcal/dag. Se dessutom till att äta mycket protein och fibrer, vilket har visat sig hjälpa vid viktminskning!

Rör på dig: Vare sig det gäller ett träningspass på gymmet, en skön promenad eller en joggingtur, finns det otroligt många fördelar med att röra på sig och självklart underlättar det även viktminskning. Att röra på sig utomhus är också bra för hälsan!

Drick mycket vatten: Att få i sig tillräckligt med vatten är viktigt för den allmänna hälsan, men studier har även visat att vatten kan öka mättnadskänslan och stimulera metabolismen, vilket bidrar till viktminskning.

Omnihealthmetoden för att bli av med graviditetskilon

För att få del av både långsiktiga metoder som ovannämnda, men dessutom mer direkta metoder för viktminskning, är Omnihealthmetoden ett unikt koncept att anamma! Omnihealthmetoden innefattar behandling med Verjulasern där dina fettceller töms på dess innehåll via laserstrålarna, varav mängden kroppsfett och därmed vikten reduceras effektivt. Förutom Verjulasern innefattar Omnihealthmetoden även kostrådgivning och rådgivning kring den cirkadiska rytmens påverkan på din ämnesomsättning, vilka utgör långsiktiga metoder för att etablera och bibehålla en hälsosam vikt!

Referenser

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5701873/
https://www.forskning.se/2016/09/26/rekommenderad-viktuppgang-hjalper-gravida-undvika-farlig-overvikt/
https://vis.nll.se/process/vard/Dokument/vard/V%C3%A5rdrutiner/Diagnos/ICD10/Rekommendationer%20f%C3%B6r%20viktuppg%C3%A5ng%20under%20graviditet%20BMI%20%C3%B6ver%2025.pdf
https://www.healthline.com/nutrition/weight-loss-after-pregnancy#what-is-baby-weight